Opozičné blúdenie

Autor: Ján Morávek | 6.2.2013 o 18:40 | Karma článku: 9,36 | Prečítané:  3626x

Hneď v úvode poviem o sebe dve veci. Už roky sledujem politiku a som veľký fanúšik dopravy. Všetkého nového, všetkého čo posúva vývoj v tejto oblasti ďalej. Nikdy mi nenapadlo, že raz napíšem blog, ale nedalo sa mi. Už dlhší čas som svedkom absolútnej neschopnosti našej pravice zmobilizovať sa. Odchodom Mikuláša Dzurindu z čela SDKÚ – DS ako keby definitívne skončila éra, keď aj naša pravica mala vlastné témy. Vždy som mal podozrenie, že väčšina ich dnešnej politickej agendy je len trápnou improvizáciou. Minulý týždeň som pochopil, že tomu tak naozaj je. Tu je dôkaz.

Verejné obstarávanie a la Kaliňák


Na pôde parlamentu sa vedie rozprava k novele zákona o verejnom obstarávaní. Iste dôležitá téma. Zdá sa, že niektoré novinky ministra vnútra Róberta Kaliňáka sú naozaj zarážajúce. Poslanec Miroslav Beblavý z SDKÚ-DS vidí zásadný problém návrhu v tom, že obmedzuje možnosť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) zastaviť neférové súťaže v prípade kontroly diskriminačne nastavených kritérií alebo veľmi zvláštne vybraných foriem súťaží.  „Takže mnohé kauzy, napríklad trolejbusy bratislavskej MHD, už nebudú po zmene tohto zákona kontrolovateľné Úradom pre verejné obstarávanie, čím sa obstarávateľom otvorí voľná cesta pre to, aby nakupovali ako chcú, nie ako by mali," povedal novinárom Beblavý. Tu som sa zarazil. Nákup trolejbusov pre Bratislavu je už kauza? Pokiaľ viem, žiaden výrobca trolejbusov doposiaľ túto súťaž nijako nenamietal. Na ÚVO svoju námietku podala len firma Teknoplast z Nových Zámkov pána Miroslava Kondrlíka, mimochodom manžela nezabudnuteľnej exposlankyne za SDKÚ - DS Zuzany Plhákovej. "Tento pán napadol všetky oznámenia a všetky súťažné podklady. To považujem za čistú obštrukciu z jeho strany alebo vydieranie. On nemá v predmete podnikania dodávku električiek a trolejbusov, teda nemôže dať žiadnu ponuku," vyhlásil šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi. Prečo obštrukcia, prečo vydieranie? Nový manažment Dopravného podniku Bratislava zrušil Kondrlíkove zmluvy a v podniku mu  ostala jediná, nevypovedateľná. Podľa všetkého Teknoplast prišiel týmto krokom o veľký obchod. V DPB totiž doposiaľ zarobil takmer 10 miliónov euro. To asi vysvetľuje prečo firme ktorá trolejbusy nevyrába, tak vadí výberové konanie na nákup nových trolejbusov. Naši politici tieto skutočnosti pri hodnotení tendra do úvahy nevzali a „perlili" ďalej. Možno aj preto, že považujú pána Kondrlíka za svojho straníckeho kamaráta. Veď blízko údajne má aj k liberálom.

 

Nepochopenie problému

 

Novinári inšpirovaní poslancom Beblavým položili otázku aj iným politikom, čo oni hovoria na kauzu okolo trolejbusov v Bratislave. A páni poslanci okamžite reagovali v tom zmysle, že je to veľký problém. Neviem či si dali prácu ako ja a stiahli si z webu DPB súťažné podmienky, či si naštudovali kritériá výberu... . Skôr som mal pocit, že improvizujú a snažia sa len vyťažiť akési pomyselné politické body z možno rodiacej sa kauzy. Rovnako nádej slovenskej pravice sa v STV nechal počuť, že je zlé, keď má tender ako parameter nastavené kritérium 5 dverí, ktoré má vyrábať len jediný výrobca. Ide pri tom o absolútny nezmysel, ktorý na verejnosti začal živiť práve denník SME a to absolútnym nepochopením problému.

 

Ako to teda je?

 

Čo to vlastne je trolejbus?  Zjednodušene by sa dalo povedať, že je to autobus na elektriku. Takto je trolejbus aj schvaľovaný v rámci homologizácie Ministerstvom dopravy.  Zvyčajne ho vyrábajú dve spoločnosti, ktoré sa navzájom dohodnú. Prvá, čo vyrába tzv. elektrickú výzbroj, inak povedané, pohon na elektriku a druhá, čo dodá vozidlu karosériu. Pričom tu ide o výrobcu autobusov, ktorý karosérie pre vozidlá hromadnej dopravy bežne vyrába. Je teda len na nich, kto a ako sa s kým dohodne. Vo svete dnes bežne jazdia trolejbusy s elektrickou výzbrojou ŠKODA ELECTRIC s rôznymi karosériami, od rôznych výrobcov. Napríklad SOLARIS, SOR, IVECO, ARC a ďalšie. Iný výrobca elektrickej výzbroje CEGELEC vyrobil trolejbus s karosériou SOLARIS, SOR, BOGDAN ...   Karosérie s 5 dverami dnes vyrába viacero spoločností - ja som za dve minúty našiel na internete napríklad BREDA-MENARINI, MAN, ARC, SOLARIS, MERCEDES, HESS, či dokonca aj ŠKODU. Takže účelovým klamstvom je tvrdiť, že len jediný trolejbus má 5 dverí. Nikto by nezabránil napríklad Cegelecu ak by sa dohodol s ARC, aby sa do súťaže s 5 dverovým modelom prihlásil.  Nepochopením, alebo klamstvom zaváňa aj tvrdenie, že len jeden výrobca karosérie má vozidlo ľahšie ako 11 ton resp. 17 ton.  Vozidlá ľahšie ako 11 ton resp. 17 ton vyrábajú napríklad MAN, ARC, HESS, SOR, MERCEDES.

 

Ale prečo 5 dverí?

 

Keď v roku 1939 začala v Bratislave premávka moderných trolejbusov od spoločnosti MAN Nurmberg, nikto sa asi nedivil, že vozidlo má len jedny dvere. Keď v roku 1943 objednali vo firme Weka švajčiarske trolejbusy FBW - Oerlikon sa komfort cestovania a najmä rýchlosť vybavenia cestujúcich zvýšil. Prečo? Vozidlá mali totiž dvoje dvere.

Od roku 1957 nastupuje na bratislavské cesty Škoda 8 Tr s troma dverami. Takže stúpajúci počet dverí vo vozidlách je prirodzený vývoj, ale o to tu primárne nejde. Cieľom projektov, ktoré realizuje DPB a ktoré môžu byť financované v rámci Operačného programu Doprava nie je obnova dopravných prostriedkov, ale modernizácia dopravného systému. Uvedená skutočnosť vyplýva z Operačného programu Doprava a my ju musíme rešpektovať,  ak teda chceme získať tieto finančné prostriedky. Samotnú výmenu vozového parku by nám únia totiž nezaplatila a vo vlastnej réžií by nato DPB, alebo mesto Bratislava nemalo. Modernizáciou dopravného systému dôjde podľa tvrdenia bratislavských dopravákov k zvýšeniu priemernej rýchlosti prostriedkov o 5 %. Uvedené má za následok, že cestujúci sa premiestnia za kratší čas a DPB bude potrebovať menej dopravných prostriedkov, lebo sa ich obehová rýchlosť v rámci výpravy zvýši. K tomu sa DPB bude musieť zaviazať vo svojej žiadosti o finančný príspevok z EÚ a musí ju brať na zreteľ už aj pri obstarávaní nových trolejbusov a električiek.

 

Namiesto epilógu

 

Našim politikom by som odkázal len jedno. Skúste vytĺkať politický kapitál niekde inde. Inak sa naozaj môže stať, že Bratislava o túto obrovskú šancu príde a my len ťažko nájdeme potrebné financie na obnovu vozového parku. Možno ale naozaj platí, že sa politici z pohodlia vlastných limuzín už nedokážu pozrieť na život nás obyčajných smrteľníkov voziacich sa v starých vozidlách.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?